Nowe wydanie serii podręczników, do którego zaliczają się oblicza epok 1.1 to jeden z lepszych przykładów nowatorskiego podejścia do nauczania. Dlaczego? Książki nie tylko zostały wzbogacone o dodatkowe materiały ułatwiające przygotowanie do matury, ale zostały przeprojektowane od podstaw. Poza tekstami typowymi dla danych epok literackich (lektury, wiersze, opowiadania) autorzy umieścili w podręcznikach współczesne teksty literackie i kulturowe. A to w celu, aby ułatwić uczniom zrozumienie kontekstów i zachęcić ich do zainteresowania się omawianym tematem. Co jeszcze znalazło się w nowej serii podręczników do polskiego?

Od komiksów po sztukę uliczną

Każdy rozdział w podręczniku Oblicza epok posiada przestrzeń, w której uczniowie będą mieli szansę zapoznać się ze współczesnym komiksem, podcastem czy filmem odnoszącym się do poruszanego właśnie zagadnienia. Autorzy często sami polecają dodatkowe treści lub zachęcają uczniów do klasowej dyskusji, w której ci będą mogli się podzielić swoimi przykładami. To efektywne i niewymuszone podejście, dzięki któremu uczniowie angażują się w lekcje.

Nauka wypowiedzi

Poza nauką epok i symboli literackich przyjdzie też czas na rozwijanie umiejętności argumentacji czy wypowiedzi. W przypadku drugiego zagadnienia uczniowie ćwiczyć będą nie tylko wypowiedź pisemną różnego rodzaju, ale i wypowiedź ustną. W podręczniku dostępne są gotowe tematy, które można poruszyć w takim zadaniu, ale autorzy zachęcają uczniów do tego, aby ci sami wymyślali to, co chcieliby poruszyć w swojej wypowiedzi (oczywiście wszystko w zakresie omawianego tematu).

Oblicza epok 1.1 dla uczniów to pierwsza część podręcznika do języka polskiego (klasa 1), która:

– przedstawia najważniejsze motywy literackie i symbole,

– odnosi się zarówno do przeszłości, jak i współczesności,

– wskazówki dotyczące tego, jak poprawnie pisać,

– nauka analizowania i interpretowania tekstów różnego rodzaju,

– skupienie się na wypowiedzi ustnej i pisemnej,

– materiały pomagające przygotować się do matury,

– nacisk na współczesne teksty zrozumiałe przez uczniów,

– nie tylko lektury i wiersze, ale i komiksy czy filmy.